’t Blanke kind van de rekening

albino

Last week the Daily News reported the arrest of a 35-year-old fisherman at Lake Tanganyika who had allegedly attempted to sell his 24-year-old albino wife to two businessmen from the Democratic Republic of Congo for 3.6m shillings (about £2,000). Another report told of a man caught at the border carrying a bag containing a baby’s head. He told police that a Tanzanian witch doctor had offered to pay him according to the weight of the head.
(The Oberserver, Tanzania, 16-11-2008)


Jaren geleden, tijdens een busreis van Nairobi naar Mwanza, stond mijn hart even stil. Het kleine nieuwsbericht dat me toen onder ogen kwam heeft me nooit losgelaten. Van tijd tot tijd wordt ik opnieuw geattendeerd op dit kwaad. Moet ik hier iets mee? Kan ik hier iets mee? … of zijn het enkel en alleen de onmetelijke gruwel en onrecht die mijn hart doen beroeren?

Vissers die geloven dat ze meer vis vangen als ze albinohaar in hun netten knopen. Medicijnmannen die amuletten of bedeltjes maken van albinobotten. Goudzoekers die denken dat ze meer kans maken op een rijke ader wanneer ze in bezit zijn van albinobloed. Zakenmensen die voor veel geld schedels of drankjes kopen met materiaal van albino’s. Ik kan niet anders concluderen dan dat dit doctrines ‘straight from hell’ zijn.

sunWaar een klein land groot in kan zijn. In 1988 is het IDFA opgericht om de documentairecultuur te stimuleren. Inmiddels is dit Amsterdams documentaire festival uitgegroeid tot het grootste ter wereld met meer dan 200.000 bezoekers en vele prijsuitreikingen. Het was hier dat ik opnieuw geconfronteerd werd met het leven van albino’s in Afrika en met name Tanzania. ‘In the Shadow of the sun’ is een aangrijpende documentaire over Josephat en Vesastus, twee mannen met albinisme die hun droom najagen. Opgejaagd wild, vluchtelingen in eigen land vanwege hun huidskleur, vanwege een pigmentaandoening.

Is het voorbestemming of puur toeval? Zijn naam betekent: ‘De Heer is mijn rechter’. Zonder strijd geen overwinning. Hij overleefde twee aanslagen op zijn leven. Desondanks blijft Josephat Torner zich inzetten voor het recht van mensen met albinisme. Zelf had hij het geluk om op 12-jarige leeftijd in aanraking te komen met een geestelijke die ervoor zorgde dat hij een goede schoolopleiding kreeg. Nu op 38-jarige leeftijd is hij betrokken bij verschillende hulporganisaties die opvanghuizen runnen voor kinderen met albinisme in voornamelijk Tanzania en stelt hij deze culturele diepgewortelde duivelse mythe aan de kaak.

IMAG0835

‘Van onze botten maken ze amuletten’, PZC 17-03-2016

In zijn boek Wealth of Nations (1776) legt Adam Smith uit dat de optimale markteconomie bestaat bij de gratie van schaarste. Ik vrees dat het vrije marktdenken in deze illegale handel een gruwelijk monster heeft gecreëerd. Ik vermoed dat deze kinderen hadden gewenst minder waard te zijn dan 65.000 euro. Wellicht een les voor mensen met een onuitputtelijke zucht naar eigenwaarde en zelfontplooiing in onze individuele samenleving. Was ik maar wat minder waard?

Moet ik hier iets mee? Kan ik hier iets mee? Nee, in daden zonder overtuiging geloof ik niet. Dat zijn wat mij betreft alleen maar moderne aflaten. Maar in overtuigingen zonder daden geloof ik evenmin. De daden moeten het hart volgen en naast het trekken van de portemonnee en het schrijven van deze blog vind ik vast wegen om hier nog meer handen en voeten aan te geven. In ieder geval ziet het ernaar uit dat ik ook dit jaar Oost-Afrika zal bezoeken … wellicht een extra binnenlandse trip toevoegen aan het reisschema.

Logo_Uitdaging.pngVoor meer interesse over dit onderwerp verwijs ik u naar het programma ‘De Uitdaging’ dat vanavond wordt uitgezonden op SBS6 met Kees Tol en Kees van der Spek in samenwerking met het Liliane Fonds. Eenmalig komt dit succesvolle programma uit de jaren ’90 terug om meer bekendheid te geven aan deze gruwel en om een steentje bij te dragen om het leven van deze mensen dragelijker te maken. Van harte aanbevolen!

Geef een reactie

